• ŠkVP

        • Názov predmetu: Informatická výchova

           

          Časový rozsah výučby: 2. ročník – 1 hodina týždenne / spolu 33

                                                         3. ročník – 1 hodina týždenne / spolu 33

           

          Ročník: druhý, tretí

           

          Škola: ZŠ s MŠ Liptovská Teplá

           

          Názov ŠkVP:Tvorivá škola plná života.                                                                

           

          Kód a názov ŠVP: ISCED 1

           

          Stupeň vzdelania: primárne vzdelanie

           

          Dĺžka štúdia: 4 roky

           

          Forma štúdia: denná

           

          Vyučovací jazyk: slovenský

           

          Charakteristika vyučovacieho predmetu:

          Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie.

          Poslaním vyučovania informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie  s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

          Už na 1. stupni ZŠ je vhodné využívať informatickú výchovu na spoluprácu v rámci medzipredmetových vzťahov aj formou zapojenia sa do rôznych školských, regionálnych alebo národných/medzinárodných projektov.

          Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.

          Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky široký priestor na motiváciu a praktické projekty.

           

          Ciele vyučovacieho predmetu:

          Cieľom informatickej výchovy na 1. stupni ZŠ je zoznámenie sa s počítačom a možnosťami jeho využitia v každodennom živote.

          Prostredníctvom aplikácií obsahom aj ovládaním primeraných veku žiakov získať základné zručnosti v používaní počítača. V rámci medzipredmetových vzťahov si žiaci pomocou rôznych aplikácií precvičujú základné učivo z matematiky, slovenského a cudzieho jazyka, získavajú vedomosti za podpory edukačných programov z prírodovedy a vlastivedy a rozvíjajú svoju tvorivosť a estetické cítenia v rôznych grafických editoroch.

          Dôraz klásť pri tom nie na zvládnutie ovládania aplikácie, ale na pochopenie možností, ktoré môžeme využiť pri každodenných činnostiach. Najvhodnejšie sa javí využitie programov určených špeciálne pre žiakov, prostredníctvom ktorých by sa zoznámili s najbežnejšími činnosťami vykonávanými na počítači (aplikácie určené pre dospelých nie sú vhodné kvôli ich prílišnej komplexnosti).

           

          Ciele vyučovania:

          -          naučiť sa využívať efektívne počítač pri svojom vzdelávaní, pri tvorivých aktivitách, pri projektovom vyučovaní, pri vyjadrovaní svojich myšlienok a postojov a riešení problémov reálneho života,

          -          prostredníctvom internetu a IKT získavať a spracovať informácie v textovej aj grafickej podobe,

          -          naučiť samostatnému, systematizovanému a logickému mysleniu, algoritmickému mysleniu a využívať tieto schopnosti v reálnom živote, rozvíjať tvorivosť,

          -          osvojiť si schopnosť komunikácie prostredníctvom mailovej pošty,

          -          prostredníctvom práce s myšou, s tabletom, s klávesnicou zlepšovať jemnú motoriku žiakov, ich koordináciu a priestorovú orientáciu, pomáhať žiakom s poruchami učenia alebo telesným postihom vyjadrovať sa pomocou textu písaného na klávesnici,

          -          naučiť sa, že počítač nie je len zdrojom zábavy, ale prostriedkom, pomocou ktorého dokážu realizovať svoje nápady, predstavy, tvorivé plány, dokážu získavať informácie a komunikovať s ľuďmi na celom svete,

          -          naučiť sa vyjadrovať svoje názory a obhajovať ich medzi spolužiakmi,

          -          vytvoriť priestor pre zmysluplnú orientáciu na tvorivé aktivity s IKT ako alternatívu k ohrozeniam, s ktorými sa stretávajú,

          -          rozvíjať estetické cítenie (formálna stránka výstupov),

          -          naučiť sa spolupracovať na malých projektoch, rozvíjať organizačné, komunikačné a kooperatívne schopnosti,

          -          rozvíjať právne povedomie a etiku (legálne používanie programov, uvádzanie zdrojov, zásady slušného správania v komunikácii aj v prostredí internetu),

          -          naučiť sa pracovať samostatne (individuálne riešenia úloh, samoštúdium), rozvíjať schopnosť učiť sa nové veci.

           

           

           

           

           

          Výchovné a vzdelávacie stratégie:

          • kompetencia (spôsobilosť) k celoživotnému učeniu sa

          - uvedomuje si potrebu svojho autonómneho učenia sa ako prostriedku sebarealizácie

          a osobného rozvoja,

          - dokáže reflektovať proces vlastného učenia sa a myslenia pri získavaní a spracovávaní

          nových poznatkov a informácií a uplatňuje rôzne stratégie učenia sa,

          - dokáže kriticky zhodnotiť informácie a ich zdroj, tvorivo ich spracovať a prakticky

          využívať,

          - kriticky hodnotí svoj pokrok, prijíma spätnú väzbu a uvedomuje si svoje ďalšie rozvojové

          možnosti,

          • sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti)

          - dokáže využívať všetky dostupné formy komunikácie pri spracovávaní a vyjadrovaní

          informácií rôzneho typu, má adekvátny ústny a písomný prejav zodpovedajúci situácii

          a účelu komunikácie,

          - efektívne využíva dostupné informačno-komunikačné technológie,

          - vie prezentovať sám seba a výsledky svojej prace na verejnosti, používa odborný jazyk,

          - chápe význam a uplatňuje formy takých komunikačných spôsobilostí, ktoré sú základom

          efektívnej spolupráce, založenej na vzájomnom rešpektovaní práv a povinností a na

          prevzatí osobnej zodpovednosti,

          • kompetencia (spôsobilosť) uplatňovať základ matematického myslenia a základné schopnosti poznávať v oblasti vedy a techniky

          - používa matematické modely logického a priestorového myslenia a prezentácie (vzorce,

          modely, štatistika, diagramy, grafy, tabuľky),

          - používa základy prírodovednej gramotnosti, ktorá mu umožní robiť vedecky podložené

          úsudky, pričom vie použiť získané operačné vedomosti na úspešné riešenie problémov,

          • kompetencia (spôsobilosť) v oblasti informačných a komunikačných technológií

          - má osvojené základné zručnosti v oblasti IKT ako predpoklad ďalšieho rozvoja,

          - používa základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,

          - dokáže vytvoriť jednoduché tabuľky a grafy a pracovať v jednoduchom grafickom

          prostredí,

          - je schopný nahrávať a prehrávať zvuky a videá,

          - dokáže využívať IKT pri vzdelávaní,

          • kompetencia (spôsobilosť) riešiť problémy

          - uplatňuje pri riešení problémov vhodné metódy založené na analyticko-kritickom

          a tvorivom myslení,

          - je otvorený (pri riešení problémov) získavaniu a využívaniu rôznych, aj inovatívnych

          postupov, formuluje argumenty a dôkazy na obhájenie svojich výsledkov,

          - dokáže spoznávať pri jednotlivých riešeniach ich klady i zápory a uvedomuje si aj

          potrebu zvažovať úrovne ich rizika,

          - má predpoklady na konštruktívne a kooperatívne riešenie konfliktov,

          • kompetencie (spôsobilosti) občianske

          - vyvážene chápe svoje osobné záujmy v spojení so záujmami širšej skupiny, resp.

          spoločnosti,

          - uvedomuje si svoje práva v kontexte so zodpovedným prístupom k svojim povinnostiam,

          prispieva k naplneniu práv iných,

          • kompetencie (spôsobilosti) sociálne a personálne

          - dokáže na primeranej úrovni reflektovať vlastnú identitu a budovať si vlastnú

          samostatnosť/nezávislosť ako člen celku,

          - vie si svoje ciele a priority stanoviť v súlade so svojimi reálnymi schopnosťami, záujmami

          a potrebami,

          - osvojil si základné postupy efektívnej spolupráce v skupine - uvedomuje si svoju

          zodpovednosť v tíme, kde dokáže tvorivo prispievať k dosahovaniu spoločných cieľov,

          - dokáže odhadnúť a korigovať dôsledky vlastného správania a konania a uplatňovať

          sociálne prospešné zmeny v medziosobných vzťahoch,

          • kompetencie (spôsobilosti) pracovné

          - dokáže si stanoviť ciele s ohľadom na svoje profesijné záujmy, kriticky hodnotí svoje

          výsledky a aktívne pristupuje k uskutočneniu svojich cieľov,

          - je flexibilný a schopný prijať a zvládať inovatívne zmeny,

          • kompetencie (spôsobilosti) smerujúce k iniciatívnosti a podnikavosti

          - dokáže inovovať zaužívané postupy pri riešení úloh, plánovať a riadiť nové projekty

          so zámerom dosiahnuť ciele, a to nielen v práci, ale aj v každodennom živote,

          • kompetencie (spôsobilosti) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry

          - pozná pravidlá spoločenského kontaktu (etiketu),

          - správa sa kultivovane, primerane okolnostiam a situáciám,

           

          Stratégia vyučovania:

          Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliada učiteľ na usporiadanie obsahu vyučovania, vlastné činnosti a činnosti žiakov zacielené na dosiahnutie stanovených cieľov a kľúčových kompetencií žiakov. Voľba metód závisí od obsahu učiva, cieľov vyučovacej hodiny, vekových a iných osobitostí žiakov a materiálneho vybavenia.

          Na vzbudenie záujmu žiakov o učebnú činnosť možno využiť motivačné metódy, ako je motivačné rozprávanie (približovanie obsahu učenia), motivačný rozhovor (aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov), motivačný problém (upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému), motivačnú demonštráciu (vzbudenie záujmu pomocou modelov, demonštračných pomôcok a demonštračnej prezentácie).

          Expozičné metódy je potrebné využívať pri vytváraní nových poznatkov a zručností. Odporúča sa rozprávanie (vyjadrovanie skúseností a aktívne počúvanie), vysvetľovanie (logické systematické sprostredkovanie učiva), rozhovor (verbálna komunikácia formou otázok a odpovedí na vyjadrenie faktov, konvergentných a divergentných otázok, otázok na pozorovanie, posúdenie situácie, hodnotenie javov, rozhodovanie), demonštračná metóda (demonštrácia obrazov), pozorovanie (cielené systematické vnímanie objektov a procesov), manipulácia s predmetmi (práca so symbolom, didaktická hra).

          Významné miesto majú problémové metódy, ku ktorým patrí heuristická metóda (učenie sa riešením problémov založenom na vymedzení a rozbore problému, tvorbe a výberu možných riešení a vlastnom riešení) a projektová metóda (riešenie projektu, komplexná praktická úloha, problém, téma, ktorej riešenie teoretickou aj praktickou činnosťou vedie k vytvoreniu určitého produktu).

          Pre realizáciu cieľov sú dôležité aktivizujúce metódy, z nich je vhodná diskusia (vzájomná výmena názorov, uvádzanie argumentov, zdôvodňovanie za účelom riešenia daného problému), situačná metóda (riešenie problémového prípadu reálnej situácie so stretom záujmov), didaktické hry (sebarealizačné aktivity na uplatnenie záujmov, a spontánnosti), kooperatívne vyučovanie (forma skupinového vyučovania založená na vzájomnej závislosti členov heterogénnej skupiny),simulácia (simulovanie,  napodobňovanie  životných  situácií).

          Fixačné metódy sú neoddeliteľnou súčasťou vyučovania, napr. metódy opakovania a precvičovania, (ústne a písomné opakovanie, opakovanie s využitím didaktickej hry, skupinová práca, domáce úlohy a projekty). 

           

           

          Učebné zdroje:

          -          Učebnice - Informatika okolo nás, Tvorivá informatika (obrázky, text, internet,

          programovanie), Informatika pre SŠ a ZŠ, Informatická výchova pre 2.ročník ZŠ

          -          Odborná literatúra – k používanému softvéru a prídavným zariadeniam

          -          Učebné pomôcky – multimediálne encyklopédie, výučbové CD/DVD

          -          Iné – www stránky (Infovek, Moderný učiteľ, Alík, Infovekáčik, Bezpečne na internete,...)

           

          Učebné osnovy environmentálnej výchovy pre ZŠ a SŠ, schválilo MŠ SR pod číslom 456/1996-15 s platnosťou od 1.9.1996

          Učebné osnovy výchovy k manželstvu a rodičovstvu, schválilo MŠ SR dňa 29. júna 1998                                                              pod číslom 2493/1998–41 s platnosťou od 1. septembra 1998

           

           

          Obsah vzdelávania:

          Vzdelávací obsah informatiky v Štátnom vzdelávacom programe je rozdelený na päť tematických okruhov:

          1. Informácie okolo nás

          2. Komunikácia prostredníctvom IKT

          3. Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie

          4. Princípy fungovania IKT

          5. Informačná spoločnosť

           

          Učivo v tematickom okruhu Informácie okolo nás je kľúčové už aj pre nižšie stupne vzdelávania. Pojem informácia, typy informácií (textová, multimediálna, atď.), aplikácie na spracovávanie špecifických informácií sú veľmi dôležité pre pochopenie mechanizmov pri riešení najrôznejších problémov pomocou, resp. prostredníctvom IKT. Žiaci by sa už od prvej triedy mali učiť pracovať so základnými počítačovými aplikáciami, aby

          1. vedeli základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,

          2. získali prvé zručnosti pri kreslení v grafickom prostredí a spracovávaní grafických informácií,

          3. porozumeli nahrávaniu a prehrávaniu zvukov a videí,

          4. pochopili spôsoby reprezentácie základných typov informácií (reprezentovanie farieb a obrázkov),

          5. pomocou IKT dokázali realizovať čiastkové úlohy a výstupy z projektového vyučovania.

           

          Ďalší tematický okruh Komunikácia prostredníctvom IKT sa venuje využitiu nástrojov internetu na komunikáciu, na vlastné učenie sa a aj na riešenie školských problémov, na získavanie a sprostredkovanie informácií. Žiaci

          1. by sa mali naučiť pracovať s elektronickou poštou,

          2. by mali pochopiť spôsob a mechanizmy vyhľadávania informácií na internete,

          3. by si mali uvedomovať bezpečnostné riziká pri práci s internetom.

          4. by mali pochopiť spôsob definovania kľúčového slova, vyhľadávanie podľa kľúčového slova

          5. by mali zvládnuť výber potrebných informácií

           

          V tematickom okruhu Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie sa žiaci zoznámia so špecifickými postupmi riešenia problémov prostredníctvom IKT. Zoznámia sa s pojmami ako algoritmus, program, programovanie. Najväčším prínosom tohto okruhu bude to, že žiaci získajú základy algoritmického myslenia a schopnosť uvažovať nad riešením problémov pomocou IKT. Naučia sa uvažovať nad rôznymi parametrami efektívnosti rôznych riešení problémov, naučia sa rôzne postupy a mechanizmy pri riešení úloh z rôznych oblastí.

           

          Tematický okruh Princípy fungovania IKT sa venuje popisu a pochopeniu mechanizmov informačných a komunikačných technológií. Žiaci by sa mali zoznámiť

          1. s možnosťami vstupných a výstupných zariadení,

          2. rôznych oblastí určenia softvéru,

          3. so získavaním základných zručností pri práci so súbormi a priečinkami,

          4. s elementárnymi funkciami lokálnej siete a internetu.

           

          Tematický okruh Informačná spoločnosť sa zaoberá sa etickými, morálnymi a spoločenskými aspektmi informatiky. Oboznamuje s možnými rizikami a metódami na riešenie týchto rizík. Žiaci by mali

          1. sa oboznámiť s ukážkami využitia IKT v bežnom živote,

          2. pochopiť, že používanie IKT si vyžaduje kritický a zvažujúci postoj k dostupným informáciám,

          3. viesť k zodpovednému používaniu interaktívnych médií – rozumieť rizikám, ktoré sa tu nachádzajú.

           

          Informácie okolo nás

          Pojmy:

          • textový dokument, čísla a znaky, slová, vety, jednoduché formátovanie, textové

          efekty

          • obrázok, nástroje pero, čiara, štetec, vypĺňanie farbou, paleta

          • zvuk, zvukový súbor, prehrávač, nahrávanie, efekty

          • animácia

           

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • ukladanie rôznych informácií do súborov (text, obrázok, zvuk),

          • jednoduché nástroje na úpravu textových dokumentov (zmena veľkosti písma,

          hrúbka a kurzíva),

          • dodržiavanie základných zásad písania textu,

          • kombinácia textu a obrázka,

          • základy kreslenia v grafickom prostredí (farby a hrúbky čiar, jednoduché nástroje),

          úprava obrázkov (kopírovanie, otáčanie),

          • tvorba jednoduchých animácií,

          • počítačové didaktické hry, ktoré obsahujú rôzne typy informácií (matematické

          hlavolamy s číslami, hádanie slov, dopĺňanie písmen, dokresľovanie do obrázkov

          do mapy),

          • prezentovanie výsledkov vlastnej práce.

           

          Komunikácia prostredníctvom IKT

          Pojmy:

          • e-mail, poštový program, e-mailová adresa, adresár,

          • www, webový prehliadač, webová stránka, odkaz, vyhľadávanie na webe,

          • bezpečnosť, zásady správania sa v prostredí internetu.

           

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • správne posielanie a prijímanie jednoduchých listov (rodičom, učiteľke,

          spolužiakom... ),

          • bezpečné a etické správanie v e-mailovej komunikácií (ochrana osobných

          údajov),

          • žiaci zistia e-mailové adresy rodičov a kamarátov (využitie adresára),

          • detské webové stránky (rozprávky, obrázky), on-line hry, zásady správania sa na

          portáloch,

          • vyhľadávanie informácií a obrázkov na internete a ich správne použitie,

          • práca s kľúčovým slovom,

          • výber vhodnej informácie.

           

          Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie

          Pojmy:

          • postup, návod, recept,

          • riadenie robota, obrázková stavebnica, postupnosť krokov,

          • detský programovací jazyk, elementárne príkazy, program,

          • robotická stavebnica.

           

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • skladanie podľa návodov (stavebnice, hlavolamy, origami),

          • zápis/vytvorenie postupu, receptu, návodu a práca podľa návodu,

          • v počítačovom prostredí riešenie úloh pomocou robota, skladanie obrázkov z

          menších obrazcov, okamžité vykonávanie príkazov, vykonanie pripravenej

          postupnosti príkazov,

          • riešenie jednoduchých algoritmov v detskom programovacom prostredí (kreslenie

          obrázkov, pohyb animovaných obrázkov).

           

          Princípy fungovania IKT

          Pojmy:

          • základné periférie na ovládanie počítača, myš, klávesnica,

          • tlačiareň, skener,

          • CD, USB – pamäťový kľúč, CD mechanika,

          • ukladanie informácií, súbor, meno súboru,

          • vytváranie priečinkov, ukladanie do priečinkov,

          • digitálny fotoaparát, mikrofón, slúchadlá.

           

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • funkcie vybraných klávesov,

          • práca s tlačiarňou, skenerom,

          • práca s rôznymi médiami – čítanie CD, čítanie a zapisovanie na USB kľúč,

          • uloženie informácií do súboru, otvorenie, premenovanie, zrušenie,

          • vytváranie a pomenovanie priečinkov, ukladanie do priečinkov,

          • základy ovládania digitálneho fotoaparátu, presun fotografie z fotoaparátu do

          počítača.

           

          Informačná spoločnosť

          Pojmy:

          • informačné technológie v škole (edukačné programy, komunikácia)

          • voľný čas a IKT (počítačové hry, hudba, filmy),

          • bezpečnosť počítača, správne používanie hesiel

          Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:

          • objavovanie a využívanie rôznych typov edukačných programov pre rôzne

          predmety

          • využitie komunikačných možností IKT v škole

          • aké rôzne profesie sú pri tvorbe edukačných programov a počítačových hier

          (výtvarník, skladateľ, animátor, scenárista, rozprávač, ...)

          • prečo a pred kým treba chrániť počítač

           

          Vzdelávací štandard – výstup za celý stupeň

          Obsahový štandard

          Oboznámenie sa s počítačom, ovládanie klávesnice, myši, tlačiarne, skenera.  Oboznámenie s prostredím jednoduchého grafického editora – kreslenie obrázka voľnou rukou, s použitím nástrojov, efektívne využívanie nástrojov grafického editora pri kreslení obrázkov (kreslenie pomocou geometrických tvarov, priamok, výberu, kopírovania, presúvania...). Vytváranie jednoduchých animácií. Práca s textovým editorom, jednoduché formátovanie textu, vkladanie obrázkov do textu, kopírovanie, mazanie, presúvanie. Vytváranie, ukladanie, mazanie dokumentu, vytváranie priečinkov. Oboznámenie sa s nástrojmi a prezeranie a vyhľadávanie, využívanie internetu ako zdroj zábavy, ale aj informácií v textovej i obrazovej podobe, využívanie e-mailovej pošty, bezpečné správanie na internete, základy slušného správania na internete. Spúšťanie hry a hudby z CD a internetu, ovládanie jednoduchých hier. Práca s multimédiami, nahrávanie zvukov. Získanie základov algoritmického  myslenia. Využívanie možností IKT pri riešení úloh v rámci projektového vyučovania, prezentovaní projektov.

          Výkonový štandard

          Žiak je schopný:

          §  vymenovať z akých základných častí sa skladá počítač,

          §  samostatne zapnúť a vypnúť počítač,

          §  pracovať s myšou, klávesnicou,

          §  za pomoci učiteľa skenovať,

          §  správnym spôsobom uchopiť a spustiť CD, DVD,

          §  minimalizovať a maximalizovať pracovné okno, zatvoriť ho,

          §  pracovať s jednoduchými hrami ovládateľnými myšou a klávesnicou,

          §  chápať rozdiel medzi ťahaním a klikaním myšou, rozdiel medzi dvojklikom a jedným kliknutím, stláčaním pravého a ľavého tlačidla,

          §  digitálnym fotoaparátom odfotiť spolužiaka a fotku uložiť za pomoci učiteľa do priečinku,

          §  dokument (fotografiu, obrázok) vytlačiť na tlačiarni,

          §  ovládať samostatne výučbový SW,

          §  spustiť CD, DVD cez tento počítač,

          §  pracovať s USB kľúčom (vytvoriť priečinok, kopírovať dokumenty, obrázky),

          §  sa orientovať v prostredí jednoduchého grafického editora,

          §  samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi v grafickom editore,

          §  samostatne, ale i podľa návodu, nakresliť obrázok, vytvoriť návod a využiť jednotlivé nástroje,

          §  samostatne s obrázkom pracovať a používať operácie (kopírovanie, prilepenie, otáčanie, prevrátenie),

          §  nakresliť efektívne obrázok pomocou geometrických tvarov,

          §  obrázok uložiť a otvoriť,

          §  upraviť alebo dotvoriť obrázok a fotografiu v jednoduchom grafickom editore,

          §  vložiť obrázok cez schránku,

          §  vytvoriť jednoduchú animáciu v grafickom editore,

          §  sa orientovať v jednoduchých hrách a hypertextoch na internete,

          §  si samostatne nájsť a prečítať informáciu na internete,

          §  s pomocou učiteľa si založiť vlastnú e-mailovú schránku,

          §  e-maily posielať a prijať,

          §  používať jednoduché zásady písania e-mailov, pozná nebezpečenstvo zverejňovania vlastných údajov,

          §  rozpoznať vhodné detské webové stránky – vzdelávacie, zábavné, náučné. Je oboznámený s neblahým vplyvom stránok, propagujúcich násilie a s erotickým zameraním,

          §  napísať v správnom tvare internetovú adresu webovej stránky,

          §  si samostatne spustiť hru z internetu,

          §  na internete vyhľadávať obrázky, ukladať ich, kopírovať do priečinka  a upravovať ich vo vhodnom prostredí,

          §  pochopiť základné autorské práva pri kopírovaní textu, obrázkov, hier, CD...,

          §  získať základy algoritmického myslenia – príkazy v priamom režime,

          §  riešiť jednoduché algoritmy v detskom programovacom prostredí,

          §  vytvoriť jednoduchý multimediálny projekt,

          §  pracovať v prostredí jednoduchého textového editora,

          §  samostatne napísať, prepísať jednoduchý text,

          §  samostatne text uložiť a otvoriť,

          §  upravovať text – kopírovanie, mazanie, presúvanie,

          §  vysvetliť zásady správneho písania klávesnicou – medzera za slovami, veľké písmená, malé písmená, dĺžne, mäkčene,

          §  upraviť veľkosť písma, typ písma, farbu písma, farba, efekty,

          §  používať nástroje na úpravu textov,

          §  vkladať obrázky do textu cez schránku,

          §  vytvoriť pozvánku, oznam, plagát, príbeh, reklamu,

          §  pracovať s dvoma oknami – kopírovanie z jedného do druhého,

          §  narábať s multimediálnou informáciou – prehrať video, zvuk, spustiť, zastaviť,

          §  zvuk nahrať prostredníctvom mikrofónu, ktorý vie zapojiť,

          §  pracovať so slúchadlami – zapojenie, hlasitosť,

          §  zvukový záznam prehrať, uložiť a využiť efekty,

          §  ovládať zásady správneho sedenia pri počítači, psychohygienu,

          §  samostatne o svojom konaní a správaní sa rozprávať a odpovedať na kladené otázky,

          §  pracovať samostatne a v skupine na projekte,

          §  samostatne prezentovať pred spolužiakmi svoju prácu – projekt,

          §  dokončiť začatú prácu.

           

          Začlenenie prierezových tém:

           

          Dopravná výchova – poznať dopravné značky, dopravné predpisy pre chodcov a cyklistov, riešenie internetových dopravných súťaží

          Environmentálna výchova – životné prostredie, ochrana životného prostredia

          Tvorba projektu a prezentačné zručnosti – vypracovanie projektu z danej témy a získanie základných prezentačných zručností

          Mediálna výchova – spustenie zvukov z CD a USB, animácia

           

          OBSAH VZDELÁVANIA PRE 2. A 3. ROČNÍK:

          1. Informácie okolo nás

          2. Komunikácia prostredníctvom IKT

          3. Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie

          4. Princípy fungovania IKT

          5. Informačná spoločnosť

           (viď. Tematický výchovno-vzdelávací plán vyučovacieho predmetu Informatická

          výchova, 2. ročník a 3. ročník)